повідомлення

Блог учителя образотворчого мистецтва Трисвятськослобідської ЗОШ І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради Чернігівської області

07.06.16

Конспекти уроків з образотворчого мистецтва у 6 класі

Тема уроку № 29: «Релігійний жанр у культових спорудах»

Мета: дати поняття про мозаїку; ознайомити з релігійним жанром; навчити створювати мозаїку; удосконалювати навички володіння ножицями; виховувати естетичний смак і художню культуру.Обладнання: альбом, графітовий олівець, кольоровий папір, клей, ножиці.

Хід уроку

І. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.
   Твори релігійного жанру різних видів мистецтва органічно поєднуються в сакральній архітектурі: церквах, соборах, монастирях. Тут розміщуються ікони, твори монументального живопису: фрески, вітражі, мозаїки.
  У добу Середньовіччя набули поширення біблійні сюжети. Вони надзвичайно різноманітні: від зародження до кінця світу. До них належать зображення, пов’язані з релігійними святами (Різдво, Великдень, Покрова), сюжетами з життя Христа і Богородиці, виконані в живописі, скульптурі, графіці.
Релінійний жанр – зображення релігійних сюжетів в образотворчому мистецтві.
  Роздивіться біблійні сюжети на тему створення світу в графіці, скульптурі, монументальному живописі. Визначте різновиди цих видів образотворчого мистецтва на ілюстраціях (с. 185).
     Популярні теми картин біблійного жанру – Райський сад, Ковчег Ноя, Вавилонська вежа.
Мозаїки собору Софії Київської
   На території України мистецтво фрески і мозаїки зародилося в Х ст. й було пов’язане з прийняттям християнства. Але стрімкого поширення мозаїка не отримала через нестачу матеріалу. Пізніше було налагоджено виробництво скляної смальти в Києві, що сприяло розвитку цього виду декоративно-монументального живопису. Найвідомішими зразками фрескового і мозаїчного мистецтва є розписи й панно в головному храмі Давньоруської держави, – Софійському соборі Києва. Мозаїки Софії Київської налічують 177 колірних відтінків. На жаль, імен художників, які досконало володіли цією розмаїтою палітрою, історія не зберегла.
  Вибір сюжетів і розміщення зображень підпорядковані чіткому задуму – звеличенню Київської держави. У зображеннях тісно переплелися світська і релігійна тематики.
   Величне зображення Оранти – монументальної фігури Богоматері, яка молиться, виконане в техніці мозаїки, тобто набране по сирій штукатурці зі смальти (дрібних кубиків склоподібної маси). Сяюче золотаве тло посилює яскраві, насичені кольори зображення (синій, червоний).
    Зверніть увагу на композицію стародавньої мозаїки, поєднання кольорів (с. 188).
  • Мозаїка – художня техніка; виконується шляхом компонування різнокольорових елементів переважно однакової форми, які добираються за розміром і кольором. Наприклад, шматочків каміння, смальти, плитки, скла. Послідовність виконання композиції підпорядковується сюжету. Елементи мозаїки викладаються відповідно до форми зображуваного, підкреслюючи її характер.
ІІІ. Практична діяльність учнів
    Ваше завдання створити мозаїчну композицію на тему: «Райський сад».
ІV. Підсумок уроку
  1. Які сюжети поширені в релігійному жанрі?
  2. Розкажіть про особливість художньої техніки мозаїки.
V. Завершення роботи
Учитель організовує виставку учнівських робіт і підводить підсумки – оцінює діяльність учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання
Принести: альбом, графітовий олівець, чорний фломастер, акварель, пензлі.


Тема уроку № 30: «Фреска і вітраж у культових спорудах»

Мета: дати поняття фрески та вітражу; ознайомити з деякими вітражами та фресками на релігійну тематику; навчити створювати ескіз вітража; удосконалювати навички володіння аквареллю; виховувати естетичний смак і художню культуру.Обладнання: альбом, графітовий олівець, чорний фломастер, акварель, пензлі.

Хід уроку

І. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.
    В архітектурних культових спорудах використовуються такі види монументального мистецтва, як фреска і вітраж. У них представлені релігійні сюжети й образи. Фреска – це живопис водяними фарбами по вологій або сухій штукатурці; художня техніка.
    Вітраж використовується для освітлення і декорування приміщень. Вітражі «розмальовують» світло в різні кольори, що впливає на емоційне сприйняття інтер’єру культової споруди.
    Вітражі з’явилися в давні часи. На них переважно зображали релігійні образи, історичні події, іноді – життя і працю людей.
   Вітраж може бути сюжетним або орнаментальним.
  • Вітраж – орнаментальна або сюжетна декоративна композиція із кольорового скла або інших матеріалів, що пропускають світло.
   - Проаналізуйте вітражі храмів. Які кольори в них переважають? Чим, на вашу думку, це зумовлено?
   У релігійних спорудах багатьох країн Європи набули поширення вітражі у формі вікна-рози, у яких переважали червоні, сині, пурпурові та жовтувато-оранжеві кольори. Сонячне світло, проходячи крізь кольорові вітражі, надавало храму чи собору урочистості, таємничості та водночас утворювало сяючу атмосферу духовності й піднесення.
  Вітражі складають зі шматків скла різного кольору, які скріпляють свинцевими перемикачами – металевими «швами».
  Сьогодні для оздоблення меблів, декорування інтер’єрів застосовують техніку розпису по склу вітражними фарбами.
ІІІ. Практична діяльність учнів
   Ваше завдання створити ескіз вітражу на релігійний сюжет або вікна-рози для храму за вибором, використовуючи олівець, акварель, чорний фломастер.
Зображення має бути стилізованим, спрощеним. Спочатку чітко проведіть лінії контуру основної форми, потім – її частин і деталей. Розфарбуйте фрагменти малюнка акварельними фарбами. Потім чорним фломастером наведіть контури зображення.
Ескізи вітражів

ІV. Підсумок уроку
  - У яких різновидах монументального живопису набули поширення твори релігійного жанру?
  - Розкажіть про особливості мистецтва вітража.
V. Завершення роботи
 Учитель організовує виставку учнівських робіт і підводить підсумки – оцінює діяльність учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання
  Принести: альбом, графітовий олівець, інші графічні матеріали (чорний фломастер, гелева ручка, туш, гуаш – за вибором).

Немає коментарів:

Дописати коментар